Pages

Monday, July 27, 2009

Ketahui Nombor Siri Handset Anda...


Ini adalah satu maklumat penting yang bermanfaat untuk dikongsi bersama serta di ketahui ramai untuk mengelak telefon anda digunakan selepas kecurian.


Untuk mengetahui Nombor Siri handset telefon bimbit anda: Sila dail -

star hash zero six hash (atau begini *#06#).

No. Siri 15 digit akan muncul terpapar di skrin handset anda. Catatkan No. Siri ini dan simpan dimana-mana untuk rujukan anda kemudian. Apabila handset anda di curi orang atau pun kehilangan, telefon saja ‘telco’ (syarikat pembekal perkhidmatan GSM anda seperti 012, 019, 013, 016, 017, dll) dan berikan No. Siri handset anda ini.

Dengan adanya nombor ini, mereka (telco) boleh blok penggunaan handset telefon bimbit anda itu. Dengan ini walau pun pencuri tersebut bertindak menukar kad SIM, handset telefon bimbit anda itu tidak akan boleh digunakan langsung. Jadi dia tak dapatlah nak pakai sendiri atau pun menjualkannya kepada orang lain.

Jika semua orang pemilik handset telefon bimbit lakukan langkah bijak ini, tiada sebab untuk sesiapa cuba mencuri handset lagi.

Majukan mesej ini kepada semua ahli keluarga serta kawan-kawan anda yang mempunyai handset dan marilah kita sama-sama membantu dalam membenteras kegiatan mencuri telefon bimbit ini. Mereka akan terpaksa cari kerja lain yang lebih berfaedah!

Cubalah sendiri dulu untuk melihat nombor siri telefon bimbit anda sekarang!

1 comment:

Abu Hazim said...

W910 - IMEI 35832302-265633-8-38