Pages

Tuesday, August 30, 2011

Aperture, Shutter dan ISO

Aperture-’Depth of Field’

Ada juga antara peminat fotografi tidak mengetahui atau memahami apa itu Depth of Field.

Depth of Field adalah kawasan (area) ketajaman (sharpness) gambar pada lingkungan jarak dari hadapan hingga belakang.

Kebiasaannya subjek yang kita fokus akan menjadi tajam (sharp). Tetapi dengan memahami Depth of Field, selain subjek yang anda fokus menjadi tajam (sharp), subjek dibahagian hadapan dan belakang juga boleh menjadi tajam!

Ketajaman subjek yang diperolehi dari bahagian hadapan hingga bahagian belakang subjek yang difokus dipanggil Great Depth of Field. Manakala ketajaman subjek yang terhad diantara bahagian hadapan dan bahagian belakang subjek yang anda fokus dipanggil Shallow Depth of Field.

Anda perlu ingat, Depth of Field dipengaruhi oleh 3 faktor seperti aperture, focusing distance dan focal lenght.


Shutter Speed? Apa tu?

Shutter Speed adalah berapa lama kamera terbuka kepada dedahan cahaya untuk sesuatu imej. Kebiasaannya ia adalah pecahan kepada beberapa saat (contoh: 1/30). Lebih suram cahaya lebih lama kamera perlukan untuk cahaya bagi merakamkan imej yang baik.

Jika anda ingin mengubah pergerakan dirakamkan, gunakan kelajuan (speed) yang berlainan. 1/30 sesaat adalah biasa bagi untuk air yang mengalir tetapi 1/500 sesaat akan memberhentikan subjek. Untuk pergerakan yang pantas; orang berlari, kereta lumba, gunakan shutter speed yang tinggi melainkan anda ingin menghasilkan gambar yang kabur atau mendapatkan kesan gerak perlahan (slow motion).

Dalam asas fotografi, mengetahui kesusuaian shutter speed akan memberikan kesan yang berbeza pada subjek yang dirakam… :)

Tip fotografi hari ini: cuba rakamkan gambar dengan menggunakan pelbagai kelajuan (shutter speed) dan dari situ anda akan faham apa itu “shutter speed”.


Apa itu ISO?

ISO or ASA adalah bagaimana sensitif filem atau kamera digital kepada cahaya. Kamera digital boleh dilaras pada sebarang ISO. ISO adalah sama dengan ASA. ASA digunakan sehingga era 80an, selepas itu ianya dipanggil ISO.

Gunakan ISO yang rendah bagi mendapatkan aperture dan shutter speed yang anda perlukan. Tambahkan ISO jika anda menggunakan aperture kecil dan shutter speed yang lebih pantas. Ini kerana ISO akan memberikan cahaya yang lebih untuk imej anda.

Untuk film atau ‘point and shoot’ camera, biasanya tersedia dengan ISO 50 atau 100. ISO yang lebih pantas adalah seperti ISO 800 atau 1600. Digital SLR adalah lebih sensitif kepada cahaya daripada kamera filem atau kamera digital yang berlensa tetap (fixed-lens).

Penggunaan ISO yang rendah adalah untuk mengurangkan ‘noise’ atau ‘grain’. Penggunaan ISO yang tinggi biasanya akan menjadikan imej lebih ‘grain’ berbanding dengan ISO rendah.

http://noorizamsabran.com

No comments: