Pages

Wednesday, April 6, 2011

CERITA TOK IMAM TAK AMBIL AIR SEMBAHYANG

Arakian, tersebutlah kisah seorang suami (kita namakan Abang Mat) yang malas solat di masjid - termasuklah liat menunaikan sembahyang Jumaat. Mak Mentua yang solehah amatlah susah hati dengan perangai menantunya itu.

Setelah puas berdoa dan memberikan nasihat, akhirnya Mak Mentua mendapat satu ilham. Mak Mentua yang baru pulang dari mengerjakan umrah itu pun menziarahi menantunya membawa jubah dan serban.

"Mak belikan jubah dan serban ini kepada anak - semoga anak dapat menjadi menantu yang soleh," kata Mak Mentua kepada menantu. Si menantu menerima hadiah dari Mekah itu dengan selamba saja.

Dalam hati, Abang Mat kata ini mesti Mak Mentua nak perli. Bagaimanapun, demi menjaga hati Mak Mentua, si menantu ini pun memakai jubah dan serban baru itu, lalu melangkah dengan penuh bergaya untuk solat Maghrib di masjid.

Tiba di masjid, semua orang memandang Abang Mat dengan penuh kehairanan. Pertama, mereka tak pernah melihat beliau di masjid sebelum ini. Malah, ramai juga jemaah yang berbisik sesama sendiri melihat "tok syeikh" yang kelihatan cukup hebat. Kedua, para jemaah di kampung itu hanya memakai kain pelikat dan baju Melayu saja. "Ini tentu tok syeikh hebat," bisik sesama mereka apabila melihat dia memakai serban dan jubah.

Melihat kehebatan pakaian Abang Mat, tok imam mempersilakannya untuk mengimami solat maghrib berjemaah. Mula-mula Abang Mat menolak, tetapi setelah dipaksa akhirnya dia mara ke hadapan dan menjadi imam.

Abang Mat memang "ada tokoh" menjadi imam. Bacaan dalam solat cukup baik.

Selepas solat, tok imam tadi menghampiri Abang Mat sekali lagi.

Kata tok imam masjid itu, "Hebat bacaan tuan syeikh dalam solat tadi. Mengalahkan imam di Mekah!"

Dengan tersipu-sipu tetapi penuh kebanggaan, Abang Mat menjawab, "Oh, itu belum cukup sedap lagi. Kalau saya ambil air sembahyang sebelum solat, bacaan saya lagi sedap!"

No comments: