Pages

Sunday, April 3, 2011

DUN Sarawak: DAP umum 10 calon lagi, empat muka baru

SIBU, 3 April — DAP mengumumkan senarai nama 10 lagi calon parti itu yang akan bertanding di kawasan tengah dan utara pada pilihan raya negeri 16 April ini dengan menampilkan empat lagi muka baru, termasuk seorang wanita.

Senarai pertama lima calon bagi kawasan selatan diumumkan di Kuching semalam yang menyaksikan tiga muka baru.

Pengumuman dibuat oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng pada sidang akhbar tengah di sini hari ini.

Turut hadir ialah Pengerusi DAP negeri Wong Ho Leng, yang akan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Assek di sini dan mengetuai cabaran negeri untuk memenangi lebih banyak kerusi berbanding dengan pilihan raya negeri 2006.

Laporan Bernama Online menyebut empat muka baru berkenaan ialah Ketua Wanita DAP cawangan Sibu Alice Lau Kiong Yieng yang akan bertanding di DUN Bawang Assan, Yap Hoi Liong di DUN Dudong, Ling Sie Kiong di DUN Piasau dan pengerusi DAP Limbang Leong Kwang Yew di DUN Bukit Kota.

Ling, 28, seorang peguam, dipertanggungjawabkan untuk menentang calon BN iaitu Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Tan Sri Dr George Chan Hong Nam di DUN Piasau.

Penyandang Chiew Chiu Sing, ahli perniagaan dan Timbalan Pengerusi DAP negeri, akan mempertahankan kerusi DUN Kidurong di Bintulu.

Sementara itu, Lau, 29, ahli farmasi yang merupakan anak pemimpin Cina terkemuka dan Presiden United Chinese Association Sibu Datuk Lau Cheng Kiong, ialah calon wanita yang kedua dipilih parti untuk bertanding pada pilihan rayac negeri ke-10 ini.

Sebelum ini, parti menamakan Cristina Chiew sebagai calon untuk DUN Batu Kawah dan mengekalkan penyandang Violet Yong bagi DUN Pending.

Lim juga mengumumkan penyandang Ting Tze Fui, 29, untuk mempertahankan kerusi DUN Meradong yang dimenanginya buat pertama kali dalam pertandingan lima penjuru pada pilihan raya negeri yang lepas.

Calon-calon lain ialah setiausaha publisiti DAP negeri David Wong Kee Woan (Pelawan), pengerusi DAP cawangan Sarikei Dr Wong Hua Seh (Repok) dan penolong setiausaha DAP negeri Fong Pau Teck (Pujut), yang telah bertanding pada pilihan raya negeri dan pilihan raya Parlimen yang lepas tetapi tewas.

Pada pilihan raya negeri 2006, David Wong, 48, bertanding di DUN Bawang Assan tetapi kalah kepada penyandang Datuk Seri Wong Soon Koh daripada BN, manakala Hua Seh, 59, yang bertanding pada pilihan raya Parlimen 2006 di Sarikei, tewas dengan perbezaan 51 undi sahaja kepada calon BN Ding Kuong Hing dalam pertandingan lima penjuru.

Fong, 41, seorang ejen insurans menentang Presiden SUPP Tan Sri Dr George Chan Hong Nam di DUN Piasau pada pilihan raya negeri yang lepas tetapi tewas dengan 3,918 undi.

Semalam, Lim mengumumkan di Kuching senarai nama lima calon DAP bagi kawasan selatan. Mereka terdiri tiga muka baru — Wong King Wei (Padungan), Christina Chiew Wang See (Batu Kawah) dan Leon Jimat Donald (Simanggang) manakala Violet Yong dikekalkan di DUN Pending dan naib pengerusi DAP dan setiausaha parti negeri Chong Chieng Jen (Kota Sentosa).

Pada pilihan raya negeri 2006, DAP yang bertanding di 12 kerusi telah mencipta sejarah apabila memenangi enam kerusi, kejayaan terbesar pernah dicapai parti itu di Sarawak.

No comments: